Blandad träningsform vid knäartros

En dansk systematisk litteraturöversikt angående träning vid knäartros pekade på att blandad träningsform ger bäst effekt.Analyserna omfattade drygt 4000 personer.Man studerade träningstyp,intensitet,längd och antal träningspass.Man kom fram till att man fick bäst resultat om ex.aerobisk träning,styrketräning och motorisk träning delades upp var för sig istället för att blanda dessa under samma träningspass.Resultatet var då bättre smärtlindring.Bäst effekt gav specifik knästräckarträning med en duration på tre pass i veckan.Passen som varade längre gav ingen extra effekt utan kvalitativ träning är en tydlig inriktning.Gjorde man sedan ex.varannan gång ett bra aerobiskt pass för knäna så fick man ännu bättre effekt.Kör man båda inriktningar samma dag kan det ha en motsatt effekt.Styrketräning ökar innehållet av protein medan aerobisk träning ökar innehållet av mitokondrier i muskeln.Man tror sedan att den generella effekten av detta träningstänk beror på den sk "grindeffekten"sk Gate-control-mekanism i hjänan som öppnar o stänger smärtförnimelsen gm endorfinutsläpp eller ej.Källa:Juhl C,Christensen R,Roos EM,Zhang W,Lund H.Impact of exercise type and dose on pain and disability in knee osteoarthritis:a systematic reveiew and meta-regression analyses of randomized controlled trials.Arthritis Rheum 2014;66(3);622-36

Etiketter: medicin